Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Party popper
Exclusief deze maand: 12 maanden 50% korting op al onze pakketten. Probeer nu, zonder verplichtingen!
Exclusief: 50% korting. Probeer nu
E-factureren

E-factureren

Vanaf 2026 wordt e-factureren verplicht in België voor alle Business to Business (B2B) transacties en zullen deze via Peppol moeten verlopen. Deze administratieve aanpassing is een belangrijke stap vooruit voor vrije beroepers en kleine zelfstandigen. Dankzij het gebruik van e-facturatie wordt hun boekhouding een stuk efficiënter én maken zij hun onderneming futureproof.

Wat is e-factureren?

E-factureren, ook wel e-invoicing genoemd, is het digitaal verzenden en ontvangen van facturen via een gestandaardiseerd formaat. Het louter sturen van je factuur als pdf per e-mail is dus niet wat we hiermee bedoelen. Een echte e-factuur bevat namelijk gestructureerde gegevens die ingelezen kunnen worden door boekhoudsoftware. Een volledig automatisch proces dus, waardoor tijd uitgespaard wordt en fouten verminderen.

E-factureren banner


Wat is Peppol?

Peppol (voluit Pan-European Public Procurement Online) is een internationaal netwerk dat het uitwisselen van elektronische documenten, zoals e-facturen, vergemakkelijkt. Het zorgt ervoor dat bedrijven en overheden op een veilige en uniforme manier met elkaar communiceren. Voor ondernemers maakt Peppol het mogelijk om op een betrouwbare en gestandaardiseerde manier e-facturen te versturen en te ontvangen. De overheid krijgt op zijn plaats dan weer een sneller overzicht van de transacties binnen België en naar het buitenland. Door als ondernemer Peppol te gebruiken, voldoe je automatisch aan de wettelijke normen die gelden vanaf 2026 en maak je internationaal zakendoen makkelijker.


Hoe verloopt e-factureren via Peppol?

In België wordt het Mercurius-platform gebruikt als centrale hub van de overheid voor het uitwisselen van e-facturen. Dit systeem maakt deel uit van het Peppol-netwerk en helpt om het elektronisch verzenden van documenten tussen bedrijven te stroomlijnen.

Wanneer je een e-factuur verstuurt, wordt deze via Peppol automatisch doorgezonden naar de juiste ontvanger, zonder fouten of vertragingen. Hierdoor vermijd je onnodig papierwerk, de kans op manuele fouten en de extra administratie.


Wat staat er in een e-factuur?

De opmaak en lay-out van je e-factuur mag je zelf kiezen, maar hou steeds in acht dat bepaalde gegevens wettelijk verplicht zijn alvorens je factuur rechtsgeldig is. Vermeld dus steeds:

  • Volledig factuurnummer
  • Datum van aanmaak
  • Naam en adres van afzender en ontvanger
  • Duidelijke omschrijving van de geleverde goederen en/of diensten
  • Btw-bedragen en tarieven

Voorbeeld van een e-factuur

Om je e-factuur vlot leesbaar te maken, schik je alle elementen in een verzorgde, professioneel huisstijl. Hiervoor kan je eventueel beroep doen op factuursjablonen die je boekhoudprogramma aanbiedt.

Op dit factuurvoorbeeld zie je concreet hoe je alle wettelijk verplichte en optionele gegevens op de e-factuur kan zetten.

Voorbeeld factuur e-Boekhouden.be


Waarom overschakelen naar e-factureren?

De integratie van e-facturatie in jouw day-to-day workflow klinkt misschien als een heuse opdracht, maar denk hierbij vooral aan de talrijke voordelen die deze nieuwe manier van werken met zich meebrengt:

  • Tijdswinst: automatische verwerking betekent efficiënter werken dus tijd besparen.
  • Kostenbesparing: geen print- en verzendkosten meer.
  • Nauwkeurigheid: minder kans op fouten door automatisering.
  • Duurzaamheid: minder papierverbruik.
  • Internationale standaardisatie: handig voor bedrijven met klanten in het buitenland.

Wat betekent Peppol concreet voor jou als ondernemer?

Peppol maakt e-facturatie eenvoudig voor alle bedrijven. Of je nu grensoverschrijdend werkt, of enkel binnen België opereert, dankzij de automatisering van Peppol kan je je gerust verder focussen op de groei van je zaak zonder al te veel tijd aan je administratie te verliezen. Je boekhoudsoftware zorgt niet alleen voor meer efficiëntie binnen je administratie, maar garandeert ook de veiligheid van je gegevens, aangezien deze steeds versleuteld verzonden worden.


E-factureren in e‑Boekhouden.be

Wij zijn bij e-Boekhouden volop bezig met het connecteren van onze boekhoudsoftware aan Peppol zodat elke klant in de loop van 2025 met deze nieuwe toepassing in het e-factureren aan de slag kan. Op naar een toekomstgerichte en wettelijk geoptimaliseerde boekhouding!

Meld je nu gratis aan

Veelgestelde vragen

Is e-factureren verplicht in België?

Nee, e-facturatie is op heden nog niet verplicht in België, maar dat verandert. Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen bij transacties onderling (Business to Business) gebruikmaken van gestructureerde elektronische facturen. Deze verplichting houdt in dat facturen elektronisch moeten worden uitgewisseld via boekhoudsystemen die aangesloten zijn op het Peppol-netwerk. Het versturen van een pdf bestand of ander document via post of e-mail volstaat dan niet meer.

Voor transacties met particulieren (Business to Consumer) is e-facturatie voorlopig niet verplicht. Echter, voor leveringen aan overheidsinstanties (Business to Government) geldt de verplichting al sinds 1 maart 2024 voor contracten met een waarde vanaf 3.000 euro (excl. btw).

Wat is het verschil tussen een e-factuur en een normale factuur?

Een e-factuur verschilt op meerdere vlakken van een normale papieren of via e-mail verzonden factuur.

Een normale factuur moet manueel verwerkt worden in de boekhouding, want deze beantwoordt niet aan een zekere standaardisatie waardoor die dankzij automatische software ingelezen kan worden. Door de noodzakelijke menselijke hulp bij de verwerking van dit type factuur verhoogt de kans op fouten.

Bij een e-factuur is een automatische verwerking wel mogelijk. Een e-invoice of e-factuur is namelijk zo opgesteld en gecodeerd dat een software systeem alle elementen van de factuur kan ontleden, inlezen en verwerken. Hierdoor wordt een handmatige invoer overbodig en is de kans op fouten nihil.

Wat is het verschil tussen een e-factuur en een pdf factuur?

Een pdf factuur is een normale factuur die als pdf bestand bewaard en doorgestuurd wordt (via e-mail), maar net als bij het ontvangen van een papieren factuur dient deze nog steeds fysiek opgeslagen en verder handmatig verwerkt te worden in de boekhouding.

Een e-factuur daarentegen wordt elektronisch verzonden via beveiligde netwerken zoals Peppol, wat zorgt voor een snelle en veilige overdracht direct tussen de boekhoudsystemen van verzender en ontvanger. Dankzij e-factureren is het eenvoudiger om te voldoen aan de bewaarplicht van facturen. Dit proces is bovendien nauwkeuriger, kostenbesparend en efficiënter dan wanneer je toch een pdf factuur of normale factuur gebruikt.

Is e-factureren geschikt voor kleine bedrijven of zelfstandigen?

Ja, e-factureren is zeer geschikt voor kleine bedrijven en zelfstandigen. Sterker nog, vanaf 1 januari 2026 wordt het in België verplicht voor alle btw-plichtige ondernemingen in de facturatie van B2B-transacties.

Kleine bedrijven, ondernemingen en zelfstandigen hebben er dan ook alle baat bij om zo snel mogelijk e-facturatie in hun boekhoudproces te integreren. Het levert hen niet alleen heel wat tijdswinst op, maar digitaal factureren via het Peppol-platform betekent ook een opmerkelijke vermindering van de administratieve lasten en kosten. Bovendien kunnen e-facturen leiden tot snellere betalingen, wat de cashflow verbetert.

Voor wie is e-factureren verplicht?

Voor facturering aan overheidsinstanties (Business to Government) is e-facturatie op heden al verplicht voor contracten gepubliceerd na 1 maart 2024, doorgaans voor bedragen vanaf 3.000 euro (excl. btw).
Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie echter verplicht voor bijna alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen (Business to Business). Voor leveringen aan particulieren (Business to Consumer) is e-invoicing niet verplicht. Echter, ook deze bedrijven moeten wel in staat zijn om gestructureerde elektronische facturen van hun leveranciers te ontvangen. Andere uitzonderingen op de regel zijn:
  • Gefailleerde btw-plichtigen: Ondernemingen in staat van faillissement zijn vrijgesteld van deze verplichting.
  • Ondernemingen met uitsluitend vrijgestelde handelingen: Bedrijven die enkel activiteiten uitvoeren die zijn vrijgesteld onder artikel 44 van het Btw-Wetboek hoeven geen gestructureerde elektronische facturen te verzenden of te ontvangen.
  • Niet in België gevestigde btw-plichtigen zonder vaste inrichting: Deze buitenlandse ondernemingen zonder Belgische vestiging vallen buiten de verplichting.
  • Forfaitaire btw-plichtigen: Ondernemingen die onder de forfaitaire regeling vallen (artikel 56 van het Btw-Wetboek) zijn vrijgesteld, maar deze regeling loopt uiterlijk op 1 januari 2028.
Het is dus essentieel dat ondernemingen hun systemen tijdig aanpassen om te voldoen aan deze nieuwe verplichtingen en om de voordelen van e-facturatie, zoals efficiëntie en kostenbesparing, te benutten.

Is e-invoicing hetzelfde als e-factureren?

Ja, de termen e-invoicing en e-factureren verwijzen naar hetzelfde proces: het elektronisch verzenden en ontvangen van facturen in een gestructureerd formaat, om zo de automatische verwerking van de facturen door boekhoudsoftware zonder menselijke tussenkomst mogelijk te maken.

Nog hulp nodig?

Stel je vraag aan Thom en zijn collega's. Ze staan je graag te woord.