Winst- en verliesrekening
Als ondernemer is het belangrijk dat je inzicht hebt in de financiële gezondheid van je onderneming. De winst- en verliesrekening of resultatenrekening is daar een belangrijk hulpmiddel voor. In dit artikel lees je wat een winst- en verliesrekening is, waarom het belangrijk is en hoe je er zelf een opstelt.
Home > Boekhoudtermen kennisbank > Winst- en verliesrekening
Wat is een winst- en verliesrekening?
Een winst- en verliesrekening is een overzicht van de omzet, kosten en winst of verlies van een onderneming gedurende een bepaalde periode. Die periode is meestal een jaar maar kan ook een kwartaal of maand zijn. Met een winst- en verliesrekening maak je je winstberekening.
Wat is een resultatenrekening?
Een resultatenrekening is een andere term voor winst- en verliesrekening.
Op de resultatenrekening zie je alle opbrengsten en kosten van een onderneming. Het totaal aan opbrengsten is al het geld dat binnen is gekomen. Bijvoorbeeld als je een product verkoopt, of een opdracht hebt gedaan voor een klant. De kosten zijn alle uitgaven die je bedrijf heeft gedaan, al het geld dat je hebt betaald dus. In de resultaatrekening trek je alle kosten van je opbrengsten af. Is dit een positief resultaat dan maak je winst, bij een negatief bedrag is er verlies.
Waarom is een winst- en verliesrekening belangrijk?
Een winst- en verliesrekening is belangrijk voor goed inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf. Je ziet met de winst- en verliesrekening:
- Hoeveel omzet je hebt behaald
- Hoeveel kosten je hebt gemaakt
- Of je winst of verlies hebt gemaakt
Goed inzicht in de financiële gezondheid van je onderneming is belangrijk om:
- Strategische beslissingen te nemen zoals het verhogen van je prijzen
- De groei en stabiliteit van je onderneming te beoordelen
- Je bedrijfsresultaat te vergelijken met andere perioden
Hoe stel je een winst- en verliesrekening op?
Er zijn verschillende manieren om een winst- en verliesrekening op te stellen. Je kunt het handmatig doen, of gebruikmaken van een boekhoudprogramma. Kies je ervoor je resultatenrekening handmatig op te stellen dan doe je dat zo:
1. Begin met het verzamelen van je gegevens.
Je hebt de volgende gegevens nodig om een winst- en verliesrekening op te stellen:
- De omzet van je bedrijf
- De kosten van je bedrijf
Saldibalans
Een saldibalans helpt je de juiste informatie te verzamelen om de winst- en verliesrekening op te stellen. Het is een overzicht van alle rekeningen in je boekhouding, waarin je ziet hoeveel er aan de debet- en creditzijde staat voor een bepaalde periode. Daarnaast gebruik je de saldibalans om te controleren of alle financiële gegevens kloppen.
2. Sorteer je gegevens in categorieën.
Je kunt de kosten van je bedrijf in verschillende categorieën indelen. Een paar veel voorkomende categorieën zijn:
- Inkoopkosten
- Personeelskosten
- Marketingkosten
- Administratiekosten
3. Bereken de winst of het verlies van je bedrijf.
De winst of het verlies van je bedrijf wordt bepaald door de omzet van de kosten af te trekken.
Ben je niet handig met Excel of vind je dit moeilijk? Maar heb je wel graag jouw administratie foutloos en overzichtelijk? Maak dan gebruik van een online boekhoudprogramma. Met het online boekhoudprogramma van e‑Boekhouden.be stel je met een paar klikken jouw winst- en verliesrekening samen.
Welke posten staan op een winst- en verliesrekening?
De posten op een winst- en verliesrekening zijn afhankelijk van het type bedrijf en de sector waarin je werkt. De meest voorkomende posten zijn:
- Omzet
- (Inkoop)Kosten van verkochte goederen of diensten
- Personeelskosten
- Overige kosten, zoals huur, verzekeringen, marketing en administratie
- Winst of verlies
Voorbeeld winst- en verliesrekening
Hieronder een voorbeeld van een winst- en verliesrekening:
Categorie | Bedrag |
---|---|
Omzet | € 100.000 |
Inkoopkosten | € 50.000 |
Personeelskosten | € 20.000 |
Marketingkosten | € 10.000 |
Administratiekosten | € 10.000 |
Winst | € 10.000 |
In dit voorbeeld heeft het bedrijf een omzet van € 100.000. De kosten bedragen samen € 90.000. De winst van het bedrijf is dus € 10.000.
Winst- en verliesrekening met of zonder btw?
Je vermeldt de btw niet op de winst- en verliesrekening. De btw is een belasting die je aan de overheid betaalt. Het is dus geen inkomstenbron voor je onderneming. De btw zet je wel op de balans en geef je apart aan in de btw-aangifte bij de FOD Financiën.
We geven je overigens ook de tip om je btw door te storten op een aparte rekening. Zo kom je bij de btw-aangifte niet voor verrassingen te staan.
Wil je snel en eenvoudig je winst- en verliesrekening maken? Gebruik dan onze eenvoudige en snelle software van e‑Boekhouden.be en krijg op elk moment dat jij wil een duidelijk overzicht van je winst/verlies resultaat.
Veelgestelde vragen
Wat is een andere naam voor winst- en verliesrekening? |
|||
Een andere naam voor winst- en verliesrekening is resultatenrekening. Het wordt ook
wel 'baten en kosten rekening' of P&L-rekening (profit & loss) genoemd.
|
|||
Wat is het verschil tussen balans en winst- en verliesrekening? |
|||
Het verschil tussen de balans en de winst- en
verliesrekening is dat de winst- en verliesrekening een overzicht van de opbrengsten
en kosten van je onderneming geeft. De balans geeft een overzicht van de schulden,
bezittingen en het eigen vermogen van je onderneming.
|
|||
Wat is een voorbeeld van overige inkomsten? |
|||
Overige inkomsten zijn opbrengsten die niet direct te maken hebben met de
hoofdactiviteit van je onderneming. Een voorbeeld is de verkoop van een
bedrijfsonderdeel zoals wanneer een fietsenwinkel met meerdere panden er een
verkoopt. Dat bedrag valt onder overige inkomsten.
|
|||
Wat is een voorbeeld van overige kosten? |
|||
Overige kosten zijn kosten die niet direct te maken hebben met de normale
bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld een boete wanneer je onderneming niet voldoet aan een
bepaalde wet of regelgeving.
|
Nog hulp nodig?
Stel je vraag aan Thom en zijn collega's. Ze staan je graag te woord.